"Talmud o gojach"  (1)

     Normą postępowania dla żydów 
jest Talmud i Szulchan aruch. Dla- 
tego to każdy, kto chce poznać żyda 
musi się zaznajomić z tymi księgami, 
które są dla żydów normą postępo- 
wania, kodeksem religijno-prawnym. 
W Talmudzie szczególniej odbija się 
jak w zwierciadle dusza narodu ży- 
dowskiego, bo Talmud tę duszę 
kształtował, urabiał i wychowywał 
przez dwa tysiące lat, działając na 
nią jeszcze jako ustne podanie przed 
kodyfikacją. 
     Potrzeba przede wszystkim, by 
Polacy uczyli się od żydów poczucia 
narodowego, solidarności, poszano- 
wania tradycji narodowych, zwycza- 
jów i obyczajów, by tak jak żydzi 
wzajemnie się wspierali moralnie i 
materialnie, wyrzucali zaś spośród 
siebie wszelkie elementy, które, jak- 
kolwiek przyznają się do polskości, 
łączą się jednak z wrogami Polski i 
na jej szkodę działają. Ważną również jest rzeczą, by Polacy uczyli się od 
żydów oszczędności i zapobiegliwości w życiu praktycznym, systematycz- 
ności zaś i planowości w działaniu w życiu politycznym i ekonomicznym. 
     Powyższe cytaty (zapisane tu wytłuszczoną kursywą), pochodzące z 
wstępu księdza dr. Stanisława Trzeciaka, nie zapowiadają krytycznej, bądź 
antysemickiej wymowy piątego wydania jego książki, wydanej w 2023 r. w 
Warszawie, przez Capital sp z o.o. (www.capitalbook.pl). Spróbujmy dociec 
dlaczego dzieło to, napisane i publikowane bez przeszkód przed wojną, było 
faktyczną przyczyną wyrzucenia Wydawnictwa Capital z targów książki, 
odbywających się na pocz. września 2023, na terenie Katolickiego Uniwersy- 
tetu Lubelskiego. Czyżby, niczym dzieło innego księdza "O obrotach sfer 
niebieskich", także objęte było kościelnym indeksem ksiąg zakazanych? A 
może władze uczelni, w PRL najbardziej otwartej i najwyżej cenionej 
światopoglądowo, w III RP posługują się komunistyczną cenzurą, należąc do 
najniżej upadłych polskich akademii? W Academic Ranking of World 
Universities, o ile KUL w ogóle jest klasyfikowany, to poniżej tysiącznego 
miejsca! 
 
     A zatem nie biblia, ale Talmud jest właściwie normą życia i podstawą 
etyki żydowskiej, bo żydzi wyznają religię talmudyczną, a nie Mojżeszową. 
     Talmud więc jest nie tylko normą postępowania, ale zarazem i zwierciad-
łem duszy żydowskiej.  Musimy zatem zapoznać się bliżej z Talmudem, z 
jego przepisami, szczególniej zaś z tymi, które odnoszą się do współżycia 
żydów z obcymi narodami, aby w ten sposób poznać bliżej żyda i poznać 
jego duszę w oświetleniu Talmudu. W tym celu przechodzić będziemy różne 
dziedziny życia społecznego i tutaj szukać będziemy odpowiednich praw i 
przepisów talmudycznych w stosunku do gojów, to znaczy do wszystkich 
nieżydów. 
     Prawo to ustne, składające się z wypowiedzi rabinów rozpoczęto kody- 
fikować w r. 180 po Chr., a ukończono tę kodyfikację z końcem VI wieku. 
Skodyfikowane to prawo otrzymało nazwę Talmud. 
     Talmud jest zbiorem religijnych refleksji rabinów - żydowskich mędrców. 
Początkowo były to ustne przekazy intertpretacji Tory, czyli Biblii, zwanej 
przez katolików Starym Testamentem. W ciągu ponad 2000 lat, spisywane 
mądrości rabiniczne rozrosły się do rozmiarów nieogarnianych rozumem 
przeciętnego żyda. Jest zatem Talmud księgą żywą, analizowaną i interpreto- 
waną przez nowe pokolenia rabinów, dopisujących doń własne uwagi. Zatem 
nie Tora, a Talmud jest najważniejszym dokumentem wiary mojżeszowej, 
kodeksem postępowania dla religijnych żydów.