"Talmud o gojach" (1)

Normą postępowania dla żydów
jest Talmud i Szulchan aruch. Dla-
tego to każdy, kto chce poznać żyda
musi się zaznajomić z tymi księgami,
które są dla żydów normą postępo-
wania, kodeksem religijno-prawnym.
W Talmudzie szczególniej odbija się
jak w zwierciadle dusza narodu ży-
dowskiego, bo Talmud tę duszę
kształtował, urabiał i wychowywał
przez dwa tysiące lat, działając na
nią jeszcze jako ustne podanie przed
kodyfikacją.
Potrzeba przede wszystkim, by
Polacy uczyli się od żydów poczucia
narodowego, solidarności, poszano-
wania tradycji narodowych, zwycza-
jów i obyczajów, by tak jak żydzi
wzajemnie się wspierali moralnie i
materialnie, wyrzucali zaś spośród
siebie wszelkie elementy, które, jak-
kolwiek przyznają się do polskości,
łączą się jednak z wrogami Polski i
na jej szkodę działają. Ważną również jest rzeczą, by Polacy uczyli się od
żydów oszczędności i zapobiegliwości w życiu praktycznym, systematycz-
ności zaś i planowości w działaniu w życiu politycznym i ekonomicznym.
Powyższe cytaty (zapisane tu wytłuszczoną kursywą), pochodzące z
wstępu księdza dr. Stanisława Trzeciaka, nie zapowiadają krytycznej, bądź
antysemickiej wymowy piątego wydania jego książki, wydanej w 2023 r. w
Warszawie, przez Capital sp z o.o. (www.capitalbook.pl). Spróbujmy dociec
dlaczego dzieło to, napisane i publikowane bez przeszkód przed wojną, było
faktyczną przyczyną wyrzucenia Wydawnictwa Capital z targów książki,
odbywających się na pocz. września 2023, na terenie Katolickiego Uniwersy-
tetu Lubelskiego. Czyżby, niczym dzieło innego księdza "O obrotach sfer
niebieskich", także objęte było kościelnym indeksem ksiąg zakazanych? A
może władze uczelni, w PRL najbardziej otwartej i najwyżej cenionej
światopoglądowo, w III RP posługują się komunistyczną cenzurą, należąc do
najniżej upadłych polskich akademii? W Academic Ranking of World
Universities, o ile KUL w ogóle jest klasyfikowany, to poniżej tysiącznego
miejsca!
A zatem nie biblia, ale Talmud jest właściwie normą życia i podstawą
etyki żydowskiej, bo żydzi wyznają religię talmudyczną, a nie Mojżeszową.
Talmud więc jest nie tylko normą postępowania, ale zarazem i zwierciad-
łem duszy żydowskiej. Musimy zatem zapoznać się bliżej z Talmudem, z
jego przepisami, szczególniej zaś z tymi, które odnoszą się do współżycia
żydów z obcymi narodami, aby w ten sposób poznać bliżej żyda i poznać
jego duszę w oświetleniu Talmudu. W tym celu przechodzić będziemy różne
dziedziny życia społecznego i tutaj szukać będziemy odpowiednich praw i
przepisów talmudycznych w stosunku do gojów, to znaczy do wszystkich
nieżydów.
Prawo to ustne, składające się z wypowiedzi rabinów rozpoczęto kody-
fikować w r. 180 po Chr., a ukończono tę kodyfikację z końcem VI wieku.
Skodyfikowane to prawo otrzymało nazwę Talmud.
Talmud jest zbiorem religijnych refleksji rabinów - żydowskich mędrców.
Początkowo były to ustne przekazy intertpretacji Tory, czyli Biblii, zwanej
przez katolików Starym Testamentem. W ciągu ponad 2000 lat, spisywane
mądrości rabiniczne rozrosły się do rozmiarów nieogarnianych rozumem
przeciętnego żyda. Jest zatem Talmud księgą żywą, analizowaną i interpreto-
waną przez nowe pokolenia rabinów, dopisujących doń własne uwagi. Zatem
nie Tora, a Talmud jest najważniejszym dokumentem wiary mojżeszowej,
kodeksem postępowania dla religijnych żydów.



